יום שישי, 3 ביולי 2015

טלויזיה: The Wire (הסמויה)


הסמויה היא הסדרה האהובה עלי ביותר בכל הזמנים (רק כשתסיים 'משחקי הכס', אוכל למצב אותה בהשוואה), אך כשמישהו שואל אותי 'על מה היא' אני נאלץ לענות 'סדרת משטרה על העיר בולטימור'. 
וזה, לצערי, נשמע כמו LAPD סוג-ז'.
כך קורה שכשניגשים לתאר את 'הסמויה', תמיד ישנה את אותה הבעיה: התיאור המילולי של הסדרה, לא מחמיא לה - בלשון המעטה.

אבל לקרוא לסמויה סדרת משטרה זה כמו לקרוא לבר רפאלי בחורה ישראלית, כי הסמויה היא לא באמת סדרת שוטרים ועבריינים - היא יצור שונה לגמרי. הסמויה סובבת את הסיפורים של חיי הפשע בבולטימור, הן מהזווית של השוטרים, הן של סוחרי סמים, והן מזוויות נוספות. היא עוברת נושא נושא, ומציגה לצופה בה תמונה רחבה מאוד - תמונה ממנה עולה כי ב'משחק' הזה אין בדיוק טובים ורעים, יש אנשים - ולעיתים ההגדרה שלך כטוב לא מונעת ממך לעשות רע, ולהיפך.
כל עונה מהסמויה מתמקדת בסיפור אחר, העונה הראשונה מתארת את סחר הסמים, השניה מתמקדת בועד עובדי הנמל, השלישית מתמקדת במשטרה, הרביעית במערכת החינוך והחמישית בעיתונות.
כמובן שיש קו רציף בין כל העונות, והתפתחות ענקית, אדירה, של הדמויות. המשחק והתסריט כה מוצלחים, עד שלעיתים אתה סבור שאתה צופה בסדרה דוקומנטרית של נשיונל ג'יאוגרפיק. בנוסף, מעניין לדעת כי חלק נרחב מהקאסט בסדרה אכן הגיע מהרחוב - חלקם שירתו במשטרה, וחלקם היו מעורבים בסחר הסמים בבולטימור, ועם זאת אני לא יכול להצביע על דמות אחת בסדרה שנראתה לי 'משוחקת' - זה מרשים מאוד, ולדעתי מעיד בעיקר על איכות הבימוי ותשומת הלב לפרטים.

אך מעבר למשחק טוב, יש לסמויה ערך מוסף - אני הולך להשמע יומרני אבל bear with me - דרך הצפיה בסדרה אתה מקבל שיעור על החיים. אני יכול לספר שיצא לי לתהות הרבה פעמים: איך זה שיש אנשים חכמים שהופכים למכורים לסמים? איך זה שחלק מהפושעים הם אנשים מבריקים? איך קורה שפוליטיקאי חכם עם אידיאולוגיה אמיתית הופך לפופוליסט מושחת? ועוד ועוד. הסדרה עונה על כל זאת, וכאשר מגיעים לסופה - בסצינה האחרונה ממש, פתאום כל האסימונים נופלים, ואנחנו נשארים עם תובנה קשה, אך נכונה, על העולם הסובב אותנו.

קשה לתאר את הסמויה, וקשה יותר להתחיל לצפות בה. הרבה אנשים פורשים קצת אחרי ההתחלה שלה היות והפרקים הראשונים עלולים להיות משעממים יותר מחתונה של פולנים (עקב אי הכרת הדמויות, וההרגשה ש'ראיתי את זה כבר בעבר'). בנוסף, העונה השניה היא העונה החלשה ביותר בסדרה ומהווה נקודת שבירה נוספת - המעבר מעולם הסחר בסמים לעולם הנמלים הוא מעבר חד, חד מדי.
מי שצולח את העונה השניה, בד"כ ימשיך עד הסוף - ונסיוני האישי מראה אחוזי הצלחה גבוהים: מלבד שני אנשים, כל מכריי שצפו בסדרה עד סופה מכתירים אותה בתור הסדרה הטובה היותר שהם ראו. כל השאר פרשו (בעיקר בהתחלה), או לא צפו בה בכלל.

ובשביל להמחיש את ההבדל שלה בין סדרות טובות אחרות, אבצע השוואה לסדרה סופר פופולרית (ומצוינת) אחרת: breaking bad.
אם עלי למנות את הדמויות הטובות ב'שובר שורות' (מה זה השם המפגר הזה?), הרשימה לא מאוד עמוסה:
וולטר, גאס, מייק, סול. אני חושב שג'סי היא דמות שטוחה ולא מעניינת - אבל אצרף אותו לרשימה כי הרוב כן אוהבים אותו. אנחנו נשארים עם 5 דמויות, 6 אם דוחפים גם את האנק (למרות שאני חושב שהוא דמות גרועה הן מבחינת עניין והן מבחינת משחק).
בסדרה פופולרית אחרת, 'דקסטר', הרשימה עוד יותר קלה: דקסטר. (נו טוב, וטריניטי)
ב'סופרנוס' יש את טוני, ואני בטוח שישנן עוד דמויות אבל בחיי שאני לא מצליח לזכור אף אחת (וזה קצת מעיד עליהן)
וכמובן יש את הרשימה של 'גיבורים': .
לעומת זאת, אם עלי למנות את הדמויות הטובות ב'סמויה':
עומאר, מקנולטי, באנק, לסטר, באני, סטרינגר, מרלו (אמא'לה), פרופ ג'ו, סלים צ'ארלס, קרקטי, בודי, ווי-ביי, קימה, באבלס, האח מוזון, סנופ - ועוד השארתי כמה 'גבוליים' בחוץ (ד'אנג'לו, אייבון, קאטי, ראוולס, ג'יי, ספירוס, סובוטקה ויש עוד). אני אפילו לא טורח לספור, ברור שיש כאן סקאלה שונה לחלוטין. גם אם לא תסכימו איתי בנוגע לרשימות הקודמות, אני בספק ענק שניתן להרכיב רשימה לא מאולצת של דמויות טובות, באורך דומה.

וזה בעצם סוד הסדרה, מעבר לעלילה הסופר-מעניינת, מעבר לחלון הזה לתוך מציאות קשה שמנוכרת לנו מחד אבל מוכרת לנו מאידך, מעבר למוסר השכל החזק שנצרב לך בתודעה - מדובר בסדרה עם המון רבדים, עם המון אנשים ועם המון סיפורים מעניינים ותובנות מאלפות.
מדובר בסדרה מיוחדת, שאין שני לה.

6/6, בקלות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה