יום רביעי, 19 באוקטובר 2016

נופש: קרואטיה מצד אל צד

[[הערת עריכה: הפוסט המקורי הועלה לפני שנה ונמחק עקב תקלה טכנית באתר, לכן אני מעלה אותו בשנית לאחר שהצלחתי לשחזר אותו בשימוש בשירות בשם Wayback Machine]]

אז... חזרתי מקרואטיה, וחשבתי שיהיה נחמד לשם שינוי לתעד את הטיול - היות והזיכרון שלי לטיולים וחוויות נמצא על הסקאלה איפשהו בין מרמיטה מתה לדג זהב במי מלח.

יצאנו לטיול עם עוד זוג חברים קרוב (לפחות עד תחילת הטיול, יתכן ששבוע איתנו גרם להם to reconsider). בגדול התכנון שלו היה די דינמי: אספנו כל מיני המלצות, אך לא סגרנו שום דבר מראש מלבד השכרת הרכב והטיסה. הרציונל היה שבכל יום נחליט מה בא לנו לעשות, בהתאם לחוויות מאותו היום. מבחינתי השיטה די הוכיחה את עצמה.

עלויות

הטיסות והרכב יחד יצאו כ5,500 ש"ח לזוג
המלונות יצאו סד"ג של 250 שקלים ללילה כפול 7 לילות, קרי 1,750 ש"ח לזוג
הוצאות המחיה שלנו נסכמו ל950 אירו (4000 ש"ח), שכוללים בתוכם כלכלה, דלק, אטרקציות וקניות.
כך שבסה"כ הטיול עלה לנו 11,250 ש"ח, שהם קצת יותר מ1,500 ש"ח ליום (או 820 ש"ח, אם מורידים מהמשוואה טיסה ורכב) - לא רע.
אציין שהמטבע הקרואטי (קונה, מבוטא Kuna) היה שקול ל60 אג', כך שכלל האצבע למעבר מקונה לשקל היה 'חלק ב2 והוסף קצת'.

לוגיסטיקה

החלטנו שהיות והזמן שלנו בקרואטיה מוגבל למדי -שבעה ימים נטו, נגיע בטיסה לצפון קרואטיה (זגרב) אך נחזור מהנמל"ת בדרום קרואטיה (דוברובניק), זה ייקר קצת את הטיסה אך כשמשווים זאת לעומת האלטרנטיבות (ביצוע טיול מעגלי, שמאלץ יום שלם של נסיעות בסופו, או צמצום היעדים בחצי ע"מ לא להתרחק מהנמל"ת המקורי) היה נראה שזו האופציה העדיפה, הבחירה בטיסה כזו ייקרה את הכרטיסים בסד"ג של $100 (במקום ~$350, הכרטיסים עלו ~$450 לראש).
עבור הלילות השתמשנו בAirBNB. זו הפעם הראשונה שיוצא לי להשתמש בשירות הזה, ואני התרשמתי ממנו מאוד לחיוב (5/6 מבחינתי). השירות הזה מתאים בעיקר לקונסטלציה של מס' אנשים, שמבצעים טיול דינמי, ושברשותם גישה לאינטרנט (אחרת כנראה יצוצו בעיות תקשורת בעת קבלת/החזרת המפתח). בממוצע שילמנו 500 שקלים ללילה בדירות נהדרות, שכאשר לוקחים בחשבון שזה יוצא 250 שקלים לזוג זה לא רע בכלל. לא בדקתי בכל יעד ויעד, אבל בזגרב ההצעה הטובה ביותר למלון היתה 300 ש"ח לזוג, בעוד שבפועל שילמנו 100 ש"ח לזוג עבור דירה - פי 3 יותר נמוך...
עם ההגעה לקרואטיה רכשתי כרטיס סים מקומי בעלות של 50 קונה, שהקנה לי 3 ג'יגה וכמה סמסים/דקות שיחה (את מי זה מעניין, העיקר האינטרנט!). זו אופציה עדיפה משמעותית על רכישת חבילה בארץ כאשר משווים לרוב חברות הסלולר: סלקום/פרטנר/פלאפון יישרו קו על הצעות בסד"ג של 150 שקלים.
את הבחירות הקולינריות שלנו השתדלנו לבצע רק באמצעות TripAdvisor, שבד"כ הוכיח את עצמו נאמנה.

הטיול עצמו

אתחיל בקישור למפה של הטיול בGoogle Maps

את התיעוד אחלק לפי ימי הטיול, ואוסיף דירוג לאתרים עצמם יחסית לקרואטיה (בעוד שאת הדירוג לקרואטיה כארץ אני מבצע יחסית לשאר העולם שיצא לי לחוות).
הגענו בערב יום א' לZagreb (בשעה 2230), ישנו שם ומיד בבוקר אספנו את הרכב (VW Passat TDI) ויצאנו לדרך:

היום הראשון - Plitvice

את היום הראשון פתחנו כאמור בזגרב, אבל מיד לאחר ארוחת הבוקר יצאנו לדרך אל הפארק הנכסף. בעת ההכנה לטיול, אין ספק שפליטויצה זהו האתר שהכי תופס את העין, ניתן לרשום בגוגל plitvice images ולראות לבד מדוע (הנה לינק, יא עצלנים). הגענו לאתר לאחר נסיעה של כ3 שעות בכבישים נוחים למקוטעין, רכשנו כרטיסים (180 קונה לראש, 110 אם אתה סטודנט) והתחלנו את הטיול. האתר מתוקתק מבחינה לוגיסטית, הסעות מסודרות ביבשה ובים, והמטייל יכול לבחור איזה טיול לבצע (קצר: 2-3 שעות, ארוך: 4-6 שעות, ממש ארוך: למי אכפת מה אני בעונש!?), אנחנו בחרנו בארוך כי זה מה שהמליצו לנו ואין לנו מספיק אופי בשביל לקבל החלטות באופן עצמאי.
האתר יפייפה, והתמונות לא משקרות - המים זורמים המפלים נופלים והעיניים באקסטזה. מבחינת ויזואליות הטבע, פליטויצה היה המקום שהכי הלהיב אותי בטיול, ואחד המקומות היפים שראיתי באופן כללי. פה ושם היו מקטעים משעממים, והצפיפות במקום היתה קצת לרועץ - היא תקשה מאוד על חובבי הצילום. בסה"כ אני ממליץ עליו בחום וחושב שהוא כמעט חובה למי שמגיע לקרואטיה (5/6).

את הערב העברנו באיזה סמי-צימר (הפעם היחידה בטיול שלקחנו דירה בסוגשל מלון, ולא דירה פרטית), לא היה שם מספיק מעניין בשביל שאחווה דעה. מצד שני ארוחת הערב היתה מוצלחת מאוד, ביצענו אותה במקום בשם Plum Cafe שהרוויח את הדירוג הגבוה שלו ביושרה (5/6, עקב מחירים זולים, מנות גדולות, שירות אדיב, ואחלה אוכל).

היום השני - Una National Park

את היום השני התחלנו ביציאה מפליטויצה לכיוון הפארק, אשר ממוקם בבוסניה, כאשר התכנון הוא ביצוע ראפטינג.
היות ואין לנו חבילת גלישה בבוסניה, לקחנו בחשבון שיש מצב ריאלי מאוד שנתברבר בדרך, ולכן עשיתי שיעורי בית וביררתי אילו מקומות אפשריים קיימים ע"מ ביצוע הפעילות.
הייתה קצת התברברות, אך הצלחנו למצוא את המקום (Kiro RC Rafting), העלות היתה 43 יורו לראש, שכללה הסעה לתחילת המסלול, ציוד רפטינג מלא (סירה, משוטים, חליפה + נעליים, קסדה), כניסה לפארק - והסעה חזרה לרכבים.
הטיול נפתח באטרף: כבר בהתחלה מגיעים למפל גבוה (18 מטר), אנחנו כמובן לא עברנו אותו בעצמנו, אלא הלכנו מסביב וראינו איך המדריך זורק את הסירה וקופץ בעצמו - שזה היה אינטנסיבי למדי.
מיד לאחר מכן, עולים על הסירות, ומתחילים לחתור דרך סדרה של מפלים - חלקם גבוהים מאוד! החלק הזה היה ממש אדיר.
אבל קצת לאחר מכן, התחיל השלב בו הזרמים היו חלשים עד לא קיימים, ונותנרנו אנחנו: שני פדלאות, ושתי בחורות לא פדלאות אבל לא בדיוק מרימות משקולות - עם המלאכה לשנע את הסירה. השלב הזה היה ארוך מדי (מתוך 3.5 שעות פעילות, אני מעריך את השלב הזה ב3 שעות...), והקונפיגורציה של היושבים בסירה לא עשתה עימם חסד. חתרנו וחתרנו, וזה היה משעמם ומעיק.
אבל היו נקודות נחמדות על הדרך: היו כמה מפלים (קטנים), היו נקודות עם מים צלולים וטעימים ברמות לא מוכרות, והיו שתי נקודות מהן יכולנו לקפוץ למים (אחת מגובה 6 מטר, והשניה מגשר בגובה 12 מטר - שזו הקפיצה הגבוהה ביותר שיצא לי לבצע, וזו הייתה חויה מעניינת ביותר).
בסה"כ אני מדרג את הפעילות הזו, עבור קונפיגורציה דומה של 2 זוגות, בתור 2/6, לצערי נקודות הזכות לא מצליחות לעמוד בפני נקודות החובה, והזמן הנדרש לצורך ההגעה ומציאת המקום.
אם היה מדובר בקבוצה של כמה חברים ספורטאים (עדיפות ל6, שזה המספר לו הסירה מיועדת), הדירוג היה הופך ל3 או אפילו 4/6 כתלות בכמה ספורטיבית החבורה.
עם סוף הראפטינג, חזרנו לקרואטיה דרך כביש מפותל, ובערב הגענו לZadar.

היום השלישי - Zadar

מתוך האי
לאחר ארוחת בוקר, הלכנו לשוק המקומי, רכשנו אוכמניות פטל ובירות - ושכרנו סירה וסקיפר איתם שטנו לאי קרוב (Osljak). האי מונה סד"ג של כ20 משפחות בלבד, ולאורך היקפו אפשר למצוא בקלות 'חופים פרטיים', ולבלות שם זמן בשקט ובנועם. בילינו קצת במים, טיילנו מעט באי, ולאחר מכן המשכנו על הסירה למפרץ נחמד שם קפצנו מהסירה למים לעוד קצת זמן רוגע. הפעילות לקחה 3 שעות ושילמנו עליה 600 קונה, והיתה מרגיעה ונחמדה מאוד (4/6).

חזרנו לחדר, אזרנו את הציוד והפעמנו צעדינו אל העיר העתיקה. הסתובבנו שם קצת, אכלנו ארוחת ערב, ואז בילינו את זמן השקיעה על המזח המיוחד של זדאר. המזח בנוי בצורה כזו שכאשר הגלים מכים באבן, נשמע קול המזכיר אורגן אוויר. בפועל יוצא שבעת שיושבים במזח, נדמה שהוא שר בהתאם לגלים ולרוח. ממליץ מאוד להגיע לשם ולבלות זמן, ובראיה לאחור אני מתחרט שלא בילינו זמן ב"חוף" הזה בבוקר, מקום מיוחד ביותר (5/6).
את הערב סיימנו עם נהיגה על הכביש המהיר מזדאר אל שיבניק, הגענו לשיבניק סביב חצות, התקלחנו, שתינו עם בעל הבית המקומי, והלכנו לישון.

היום הרביעי -  Sibenic & Krka National Park

פתחנו את היום בנסיעה לKrka, מסלול ההליכה היה חביב אך מיותר יחסית (במיוחד כשרק ימים ספורים לפני כן היינו בPlitvice), אך ברגע שמגיעים למפלים המרכזיים - מבינים שזה היה שווה את זה. המפלים בKrka היו יפיפיים, ובניגוד לפליטויצה, באתר היה מותר (ורצוי!) להכנס למים. יש לציין כי האתר הומה אדם, וכי לא ניתן לשחות ממש עד למפלים (יש גבול כ10 מטר לפניהם, אותו אסור לחצות), בסה"כ מומלץ בחום (5/6).
המפלים בKrka
חלונות זה לחלשים

לאחר קרקה המשכנו לעיר העתיקה של שיבניק, טיילנו שם מעט ובמהלך הטיולים שמענו איזה צפצוף מוזר כזה ברקע שהזכיר קצת אזעקה. בכל מקרה כמו ישראלים טובים ומחונכים עשינו את מה שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב כאשר שומעים אזעקה - התעלמנו. בעת הירידה במדרגות מהעיר על עבר קו החוף החל טפטוף חלש, והוחלט להכנס לבית קפה - ואז, תוך דקות ספורות, החל שיטפון וברד ברמות שנוח (ההוא מהתיבה של) היה נכנס לסטרס. הגשם היה כה חזק והרוח היתה כה עוצמתית, שכסאות מהטיילת התחילו להתעופף באוויר, והמים הציפו את הכביש וייצרו מעין נהר (מהר מאוד הכביש נחסם לתנועה). לאחר שהנונ-שלנטיות בעת לגימת המשקאות החמים התחילה למצות את עצמה, הוחלט בפה אחד שאני אשלח לרוץ להביא את הרכב. הריצה כנגד הרוח בתוואי מז"א שהזכיר לי טייפון יפני הוכיחה לי את מה שכולנו יודעים כבר ממזמן - ריצה זה ספורט מציק.
לאחר שהגעתי לרכב, אספתי את החבורה והמשכנו בדרכנו אל עבר ספליט, שם אכלנו ארוחת ערב והלכנו לישון שמחים ויבשים.

היום החמישי - Split & Kravice Waterfalls

את היום החמישי פתחנו בשוק בספליט, שוק נחמד אך לא זול, ולא חריג או מיוחד.
משם, עשינו גיחה נוספת לבוסניה, לטובת המלצה חמה שקיבלנו על מקום בשם קרויצה. עת ההגעה למקום מיד שמנו לב לדמיון ולשוני אל מול הפארק הדומה במהותו (Krka) בו בילינו יום קודם לכן - המראות דומים (נוף של מי אמרלד צלולים ומפלים מרשימים), אך התיירות דלילה, והפיקוח על המפלים עצמם לא קיים. בכניסה למקום ישנו שלט 'הרחיצה במפלים על אחריותך בלבד!' -  my kind of site!
עוברים לבגד ים, טובלים רגל במים - איייייי קר! ממש קר. כמה קר? מי-שלג, מוסקבה-בחורף, ארטיק-קולה, וסרסי-בוהה-באשתו-של-טומן הן רק חלק מהאסוציאציות שקופצות לראש.
קופצים למים, ומתחילים לחתור באמוק בשביל לחמם את הגוף. השמש מנסה לעזור אבל בקושי נותנת פייט, אבל עם הזמן התחושה מתנרמלת. הכל שווה כשמגיעים למפלים... ואלו חתיכת מפלים. אני מעריך גובה של 15~ מטר בממוצע, ועוצמת המים שנופלים ממנו משתקת מאתגרת וכמובן מבקשת שתכנס ותנסה להתרחץ (ניסיתי, זה הרגיש כאילו מנסים לקלף את העור ממני - מעניין למדי).
השילוב בין היופי, לבין האינטרקטיביות של המקום, הפכו אותו לאחד המקומות החוויתיים ביותר בטיול - והוא המקום הראשון שאני מדרג כ 6/6, בעיקר מהסיבה שאיני מכיר הרבה מקומות (בעיקר באירופה) שהם מצד אחד מסודרים, נקיים, זולים ויפים כ"כ, ומצד שני נותנים לך חופש פעולה מלא באינטרקציה עם הטבע.

מקרביצה נסענו לדוברובניק, אכלנו שם ארוחת ערב נהדרת במקום בשם Pantarul, מבחינתי זו היתה הארוחה הכי מוצלחת בטיול (כאשר אני משקלל את ההנאה של כל הסועדים), ובכלליות מקום יפה ומיוחד. מומלץ בחום (6/6).

היום השישי - Montenegro & Dubrovnik

חצי דרך לראש ההר
ביום השישי קמנו מוקדם בבוקר ונסענו למונטנגרו, כאשר היעד הוא אתר בשם Lovcen שממוקם על ראש הר גבוה למדי (1700 מ' למיטב זכרוני) במפרץ קוטור. למרות שקמנו מוקדם, בדרך נתקענו במעבר הגבול למשך שעה וחצי(!!) בפקק מטורף, חוסר היעילות של הקרואטים הצליח להמם אותי, היות ובמעבר היו תאים לא מאויישים, והרבה עובדים שפשוט הסתובבו במעבר בחוסר מעש (וזאת, למרות תור של עשרות מכוניות לאורך מס' קילומטרים), כששאלתי את הבודק האם זה דבר שבשגרה, הוא משך בכתפיו וענה שכן - ככה זה בסופי שבוע.

Lovcen - הפסגה
לאחר שצלחנו את מעבר הגבול, המשכנו אל עבר היעד, כאשר אנחנו חוצים את מפרץ קוטור במעבורת (יעילה במיוחד, יש לציין). הדרך למעלה ההר היתה מפותלת וארוכה, אנחנו נהננו אבל זה לא לכל אחד, בטח שלא למי שאינו חובב נהיגה, שכנראה ימצא את הדרך כמייגעת וארוכה מדי - היות ולמרות שהמקדש היה יפה ומרשים, הנסיעה היתה חלק מהאטרקציה בשבילנו, ובלעדיה לא הייתי ממליץ על המקום (3/6).

בדרך חזור עצרנו בכל מיני מקומות במפרץ, המפרץ עצמו יפה ומעניין, אבל לא הייתי ממליץ עליו עבור גיחה יומית בלבד, אלא רק עבור טיול של יומיים ומעלה.

אי בגודל של בית
הגענו לקראת ערב (1800) חזרה לדוברובניק, ישירות אל העיר העתיקה. אציין שבדרך חזור ראינו את אותו התור מהבוקר, הרגשת הרחמים על הנהגים התקועים בו היתה שניה רק לתחושת השמחה לאיד (אין שמחה כמו שמחה לאיד).
טרם ההגעה לעיר יש לשים לב כי ישנה מצוקת חניה רצינית באזור, מה שגורם לחניה להיות יקרה למדי. בדיעבד, נראה לי שהיה עדיף להחנות באחד הרחובות הצדדיים הרחוקים מעט מהעיר, וללכת ברגל / להשתמש במונית ע"מ להגיע אל העיר עצמה.
העיר העתיקה של דוברובניק היא אחד המקומות היפים שראיתי בחיי (6/6!), היא משומרת ברמה גבוהה מאוד, והעיר ממוקמת על חצי אי ומוקפת בחומות מה שיוצר בידוד מהעולם החיצון בזמן השהות בה - ומוסיפה לתחושת הEPIC של המקום. כמובן שהעובדה שהרבה מצילומי אחת הסדרות האהובות עלי (לא, לא הסמויה) רק תרמה עוד יותר לחוויה.
הלכנו לסיור חומות ב1900, יש לשים לב שמצד אחד סיור החומות הוא בגדר חובה (ספוילר: 5/6), אבל הסיור עצמו מעט בעייתי כי קרואטיה חמה בקיץ והמקום אינו מוצל - לכן בחרנו בשעת הערב, ואני ממליץ בחום (של שמש דוברובניקית) להשתמש בעצה הזו. העיר וההיקף מרהיבים מבעד לחומות הגבוהות, וניתן לראות שם מבירור את King's Landing.
If you look closely enough, you can still see Ned Stark's head

היום השביעי - Dubrovnik והביתה :(

את ה(חצי)יום האחרון פתחנו בטבילה בים שנמצא מתחת לדירה שלנו (וסוף סוף השתמשנו, לראשונה בטיול, בשנורקלים שסחבנו איתנו כל הזמן בבגאז'...), הסתבר לי שפספסנו הרבה מהנוף הימי של קרואטיה, הים שוקק חיים והקרקעית שלו יפה (ומלאה בקיפודי ים, אז שימו לב).
לאחר מכן הסתובבנו בעיר העתיקה, אכלנו קרפ, יוגורט, ושאר אוכל-הדחקה שניסה לסייע לנו לשכוח שהחופש עוד רגע נגמר. לפני השיבה לרכב עשינו גיחה למרינה של העיר העתיקה, התיישבנו ליד חתול שנראה כאילו הוא הLandlord של המקום, התבוננו במרינה והתחלנו לחשוב על הטיול הבא...
couldn't give less of a fuck

סיכום

קרואטיה מדהימה. יש בה מגוון רחב של פעילויות: טיולי יום בטבע, טבילה באגמים, ערים עתיקות משומרות היטב, וחופי ים נקיים ומסודרים. כשמוסיפים את המטבע החלש והקרבה לארץ, נותרים עם שאלה אחת: איך זה שהמקום אינו נמצא בראש טבלת הפופולריות? העלות לטיול לקרואטיה אינה רחוקה (עד זהה) לעלות טיול במבנה דומה ביוון (במיוחד אם מדברים על בטן-גב סטייל, ולא רואדטריפ), ועם זאת הפופולריות של האתרים שונה בתכלית.
שינויים שהייתי מכניס לטיול שעשינו: ויתור על UNA Park, ויתור על הdaytrip למונטנגרו. הוספת זמן במזח המנגן של זדאר, הוספת יום טיול באיים של דוברובניק, הוספת טיול דו-יומי למונטנגרו במידת האפשר.

את קרואטיה כיעד אני מדרג כ 5/6, התלבטתי רבות האם לדרג 6/6 היות ואין לי טענה אחת נגד המקום - אך החלטתי שלא עקב זה שהיא לא חובה מבחינתי (לעומת יפן, לדוגמא, אבל זה לרשומה אחרת), פשוט מאוד מאוד מומלצת.

אם יש שאלות - תפדאל, בכיף.